Ook heeft het bedrijf nog geen reden om de verwachte voordelen van de fusie
naar beneden bij te stellen of meer banen te schrappen.

Woensdag kregen Campina en FrieslandFoods groen licht van Eurocommissaris
Neelie Kroes (mededinging) onder een aantal voorwaarden. De nieuwe
onderneming zou te sterk zijn en moet daarom onder meer de dagverse
melkproductie van FrieslandFoods en een kaasfabriek van Campina sluiten.

Gegadigden
Voor de fabrieken in Nijkerk en Bleskensgraaf, die met inboedel, personeel en
al worden afgestoten, is FrieslandCampina op zoek naar kopers. "Een aantal
gegadigden zijn zeer geïnteresseerd, ook in de huidige situatie”, aldus
topman Cees ’t Hart donderdag. ’t Hart sprak van ,,tientallen” partijen die
hebben aangegeven in de markt te zijn om onderdelen over te nemen. Het
bedrijf zit nog niet met een partij om de tafel. "Daarvoor is het nog te
vroeg.

Verkoopprijs
De verkoop moet binnen een jaar zijn afgerond. De topman, voorheen werkzaam
bij voedingsmiddelenconcern Unilever, zei niet bang te zijn met de
verkoopprijs in de knel te komen. "Men is blijven kloppen op de deur. En het
helpt dat er meerdere partijen zijn.” De af te stoten onderdelen zijn goed
voor een omzet van ongeveer 367 miljoen euro. FrieslandCampina streeft
ernaar de fabrieken met garanties voor het personeel te verkopen.

Fusie
Door te fuseren verwachten de zuivelcoöperaties dat ze beter kunnen inspelen
op ontwikkelingen in de internationale markt. FrieslandCampina wil zich gaan
meten met andere giganten als het Franse Danone en het Zwitserse Nestlé. De
nieuwe onderneming verwacht zoals eerder aangegeven minimaal 175 miljoen
euro op de kosten te kunnen besparen op jaarbasis na de samengang.

Ook zijn er geen tekenen om meer banen te schrappen dan aangegeven. Het
portfolio aan merken (in totaal veertig) zal kritisch tegen het licht worden
gehouden.

Oude merken
Voor de consument zal het nog wel even duren voordat deze merkt dat de twee
zijn samengegaan. Eind januari zal de nieuwe onderneming het eigen logo
presenteren, maar het zal tot eind 2009 of begin 2010 duren totdat nieuwe
FrieslandCampina-producten in de supermarkten liggen. 'Oude' merken als
Chocomel, Fristi, Campina en Mona zullen gewoon blijven bestaan.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl